Highlights Bandung

3 oktober 2016 - Bandung, Indonesië

Hallo allemaal, Morgenochtend vroeg vertrekken we naar Jogyakarta met de trein op naar een nieuw avontuur maar eerst Bogor en Bandun. In Bogor bezochten we de botanische tuinen rondom het paleis Buitenzorg, een oud koloniaal pand waar nu de resident woont. Een prachtig aangelegde tuin waarvan de foto's voor zichzelf spreken. Mijn hoogte punt was poffertjes eten in het restaurant met een mooi uitzicht op de tuinen. Vijf poffertjes badend in chocolade en chocolade hagelslag. De chocolade in Indonesië is werkelijk fenominabel en alleen daarom de moeite waard om eens terug te komen. We hebben een dubbel gevoel over Bandung..... We hadden de pech om in het weekend hier te zijn. Veel mensen uit Jakarta gaan in het weekend naar het koeler gelegen Bandung om daar te verpozen. Dat brengt met zich mee een ellelange file in en rondom de stad, een echt verkeersinfarct te vergelijken met de file op een zomerse dag richting het strand van Zandvoort. We hebben veel in het busje gezeten. Nu de leuke dingen. Een bezoek aan de poppenmaker die wajong golek poppen maakt werkelijk prachtig. Echt minuscuul houtsnijwerk van essen, daarna geschilderd en traditioneel aangekleed. Ik heb van Joost twee poppen gekregen, voorstellend Rama en Sita het liefdeskoppel uit het Hindoeïsme. Een bezoek aan het centrum van Bandung, twee straten van grote drukte en koloniale gebouwen met Nederlandse teksten op de gevel. Lang zijn we er niet gebleven, te druk en te veel smog die 's ochtends al boven de stad hangt. Bandung is op een krater gebouwd en omgeven door de randen van de krater die als bergen de stad lijken te beschermen. Thrill seekers leven op de dop van de vulkaan. In de middag in de file naar de muziekschool waar we gedurende twee uur verpoost werden door leerlingen die o.a. aklunginstrumenten bespeelden. Hartstikke leuk om het enthousiasme van de kinderen te zien. Vanochtend een vroeg bezoek aan de vulkaan Tangkuban Perahu. Prachtige natuur en het bekende maanlandschap van een vulkaan krater. Veel souvenirwinkeltjes en gidsen die je graag willen rondleiden. Daarna een rit langs de theeplantages waar onze chauffeur Arien een toelichting gaf over de kwaliteit en het plukken van de theeblaadjes. Het hoogte punt van de dag was het drinken van kopi lawak en een koffie massage .Daarna heerlijk Soedanees gegeten.