De Puncak-pas en mijn geboortehuis aan de Jalan Kumuning(Intermezzo)

3 oktober 2016 - Bandung, Indonesië

Hier even een kort verslag van de reis naar mijn geboortestad Bandung. Ik ben er geboren maar heb er geen herinneringen aan. 1 oude foto dat is alles. Toch leek het ons leuk om op zoek te gaan naar "de voetstappen van mijn ouders". Tot 1954 hebben ze in Bandung gewoond. Onze reis vanuit Bogor voerde ons over de beroemde Puncak-pas. Ik herinnerde me de verhalen van mijn vader die met zijn oudere broer pietsamen op de motor de Puncak over gingen. bijzonder om met Hester dit ook te kunnen ervaren. Prachtig landschap vooral veel theeplantages. Groen en bergachtig. overal langs de weg illegale kraampjes waar je eten, drinken en oleh-oleh kan kopen(souvenirs). We hoorde dat de politie een oogje toe doet(tegen betaling). Het was een mooie rit en gelukkig nog niet heel erg druk. wel vrachtverkeer want het was vrijdag. Milieuvriendelijke dieselmotoren kennen ze hier niet..als je achter een zwoegende vrachtwagen de berg op moet heb je een flinke dosis roet ingeademd. Zwarte walmen en kruipende vervolgen ze hun weg over de pas. In Bandung aangekomen na uren file het hotel gevonden en uitgerust. de zaterdag op zoek naar mijn geboortehuis en de jl. Kumuning. Gelukkig wist Aris onze chauffeur de weg na heel veel files(Aris woont zelf in Bandung met zijn vrouw en 1 zoon van 11jr) Blijkt er een markt te zijn op de jl. Kumuning...een drukte van belang. gelukkig een parkeerplekje gevonden en met de weinige aanwijzingen nl. t.o. De Kerk en rechts van de brandgang, gingen we op zoek. We liepen de straat op en neer en de enige brandgang die we vonden was t.o. de kerk! Zou dit het zijn? Helaas was het huis vervallen en gesloten met een groot hek er omheen zodat we weinig beeld konden krijgen van het huis. el voor de zekerheid wat foto's genomen en even stilgestaan bij het gevoel..vreemd te ervaren dat hier de "voetstappen" van je ouders liggen? Nou ik ben blij dt ik dit heb kunnen meemaken en de foto's heb en even de straat op en neer heb kunnen lopen...in de voetstappen van mijn ouders.Groet van Joost

1. Gita:
    3 oktober 2016
    Mooi om jullie reis te volgen via jullie verhalen
    Heb ze nog niet allemaal kunnen lezen: ook ik heb last van beperkte wifi in Spanje
    Lijkt mij wel heeeeel bijzonder om in de straat/ mogelijk huis waar je geboren bent te zijn geweest
    Wend jullie Heel veel plezier de komende tijd
    Groetjes Gita
    Uit Torrox, Spanje