Treinen naar Jogyakarta en de Borobordur

5 oktober 2016 - Jogjakarta, Indonesië

Hallo lieve mensen,

Gisteren per trein vroeg vertrokken naar Jogyakarta in midden Java. De treinreis was geweldig en voer ons door het landelijke leven van Java. Talloze sawa"s waar mensen tot hun knieën in water staan om de rijstplantjes te verzorgen. Naast rijst, torenhoge bananenbomen, nanka, papaya en kokosnoten. Ook viswaters waar men guarami en goudvis kweekt. Na een rit van zeven uur kwamen we aan in een voorstad van Jogyakarta en stond Aris onze chauffeur ons op te wachten. De kleuren in de natuur zijn intens, van grasgroen tot rood en helgeel.. Ook de imam laat zich regelmatig horen, soms met zijn vijven tegelijk. En nee hoor ze zingen verschillende verzen uit de koran, allemaal even hard en overtuigend en tegelijk. Nu op dit moment zitten we buiten op het balkon en klinken de stemmen van de imams indringend. Oh ja sommigen kunnen echt niet zingen.

De Borbordur moet je vroeg zien, zei de chauffeur, bij zonsopgang. In de middag kwamen we aan bij ons guesthouse Ruma Dharma, een prachtige omgeving aan de rand van een kampung. Een prachtige cottage midden in de rijstvelden. Tja, vroeg op, vijf uur en jawel op het fietsje naar de tempel. Nu kwamen we aan in een zware onweersbui en dat betekent veel vocht, dus mist in de ochtend. Toch op het fietsje gesprongen en door de kampung waar we even het huiselijke leven van de bewoners mochten bekijken naar de Borbordur. De tempel was gehuld in de mist en dat gaf een mystieke uitstraling. Ondanks de mist was het klam warm en na zo'n 40 treden en rechtsom lopen bereikten we de top. En jawel toen brak de zon door. Dat was heel bizonder.

Een lange gang van kraampjes met souvenirs en bochten moesten we door en toen ja daar stonden onze fietsen. Dezelfde weg terug en na een hartelijk ontvangst van de medewerkers van het guesthouse een welverdiend ontbijt.

Daarna nog een bezoek aan twee tempels op onze weg naar ons volgende guesthouse in Jogyakarta. Deze stad is leuk en oogt vriendelijker dan Medan, Bogor en Bandung. Als afsluiting van de middag brachten we een bezoek aan een werkplaats waar ze de platte wajong poppen maken en ja na een forse onderhandeling een pop die Vishnu voorstelt gekocht.

Vanavond naar een dansvoorstelling met diner.

Groetjes van Hester en Joost.