Vervolg op Jogyakarta

8 oktober 2016 - Jogjakarta, Indonesië

In Jogya zijn we 2 nachten gebleven in een leuk gasthouse genaamd Duta Garden. Vanaf de hoofdstraat een klein en smal weggetje in en dan ergens in een achteraf gelegen buurt stond het hotel. Een prachtig aangelegd perceel met mooie waterpartijen, vissen en mooie planten en fruitbomen. We zaten in een appartement aan de overkant van het hoofdgebouw. Een mooi pad langs een vijver met grote Koi karpers voerde ons naar het appartement. Het appartement was mooi ingericht en eindelijk weer een goed functionerende douche(dat hebben we menig maal moeten ontberen) Vanuit het gasthouse hebben we een bezoek gebracht aan de Wajang-kulit maker. Prachtig handwerk, echt precisie werk met een klein beiteltje uitgehouwen uit de huid van een koe(omdat bij Hindi de koe een heilig dier is) De man die uitleg gaf wist veel van het geloof en de principes te vertellen en we hadden een goed contact met hem en zijn verhaal sprak ons aan en dat merkte hij. Leuk gesprek met hem gevoerd over de tradities, normen en waarden van de wajang voorstelling en zijn karakters. Uiteindelijk een bezoek aan de winkel gebracht en natuurlijk konden we het niet laten om een mooie pop te kopen. Hester wilde graag de karakter Visnoe hebben omdat deze o.a. een beschermende taak had. Dus....de onderhandelingen werden ingezet...Hester had een prijs in haar hoofd en daar stuurde ze op aan. Helaas bleef de verkopen meer te vragen en Hesters laatste bod werd gegeven. De verkopen moest in overleg met de manager en even later konden ze elkaar de hand geven en de koop was gesloten voor de prijs die Hester in haar hoofd had. Dit was een teken dat we zwaar onderhandeld hebben. Daarna zijn we 's avonds naar de Ramayana voorstelling in een openlucht theater. Prachtig verhaal van Rama en Sinta(Romeo en Julia) met voorafgaand een Indisch buffet. Mooie voorstelling en we hebben prima genoten. De volgende dag zijn we naar zijn we naar de Batik fabriek geweest. prachtig te zien welk monnikenwerk dit is...alles handmatig en kleur voor kleur op katoen of zijde geverfd. Daarna een bezoek aan de zilversmeden geweest. Prachtig Jogya-zilverwerk. Erg minutieus priegelwerk, ragfijne draden maken het tot een mooie kunstwerk,(wel duur). Daarna zijn we naar het paleis van de sultan "het Kraton" geweest. Rondgeleid door een gids die de ins en outs van het leven van de sultan en zijn voorouders vertelde. Een boeiende dag en ook nog een bezoekje aan de Prambanan tempel om de dag af te ronden. S'avonds wilden we in het hotel wat eten...helaas de kok had een vrije dag dus op advies van de receptioniste op zoek naar een restaurant..dat is een uitdaging. Gelukkig kregen we hulp van een vriendelijke dame die haar dochter, in bezit van een mobieltje, te hulp riep. Nog even doorlopen en dan rechtsaf en ja hoor de 2 geadviseerde  restaurant in zicht, maar ja, welke nemen we? De ene traditioneel Indisch en de ander ook Mediterraan?  Voor de laatste gekozen want na al die nasi en bami gaat er best wat anders in. Hester een heerlijke salade genomen en ik penne met spinazie en kaas.. Heerlijk gegeten onder het genot van een koude Bintang bier. De volgende dag weer vroeg op om de trein naar Mojokreto te pakken.