Dag oerang oetans, hallo Java

30 september 2016 - Bogor, Indonesië

Hallo allemaal,

Gisteravond laat zijn we aangekomen in Bogor, de regenstad, op Java. En inderdaad wat kan het hier regenen. We verblijven in een questhouse aan een wild stromend riviertje en dat geeft een meditatief geluid bij het slapen. Jakarta is net zo druk als Medan maar dan anders. Jakarta heeft snelwegen en files, de auto's rijden keurig in hun baan. Mooie auto's van goed verdienende Javanen, zo denk ik. Medan is een wirwar van brommers, auto's, vans en bussen. Deze voertuigen rijden dwars door elkaar en twee keer toeteren betekent: "kijk uit, ik kom eraan."

Ik plaatste al een aantal foto's van de oerang oetans, zie onder foto's en Facebook. Misschien lukt het me om nog een aantal te plaatsen. Wifi is hier zwak in Indonesië.
Eergisteren om half acht in de ochtend startte onze trekking met een ranger van het Gunung Leuser NP in het oerwoud van Sumatra. Onze eerste ontmoeting was met een Thomas Leaf aapje. Een prachtig diertje met een blauwe vacht en een paars witte gemaskerd kopje. Al snel spotte de ranger de eerste oerang oetans. Wat een belevenis. Ik was geraakt om dit dier te mogen ontmoeten. Slingerend aan de lianen ging ze van boom naar boom. De ranger verleidde haar met een vrucht en al gauw kwam ze naar beneden.. In totaal hebben we vier moeders met hun jongen gespot. Mooie foto's heb ik kunnen maken. De palmolie productie bedreigt deze dieren. Meer en meer jungle is vernietigd door de uitbreiding van de plantages. Gelukkig is dit deel UNESCO erfgoed nu. Ook een nieuwsgierige makaak bezocht ons terwijl we uitrustten en fruit aten, rambutan en duku. Hij kwam naast me zitten en dat was geweldig, gewoon in de jungle een goed gesprek voeren met aan mannenaap. Uiteindelijk heeft de zoon, die met ons mee was, hem weggejaagd. De makaak kwam te dicht bij en liet al even zijn tandjes zien. Een ervaring van once in een life time. Nu gaan we naar de botanische tuinen in Bogor. Tot laters. Hester en Joost

1. Gemma van der Weijden:
    30 september 2016
    Hallo Joost en Hester
    Erg leuk jullie belevenissen weer te mogen lezen, het is een beetje (gratis)' meereizen' .
    Dank voor het verslag ...Prachtige Foto's hoor !!!!!
    Hartelijke groet...