Het volk van Batak

24 september 2016 - Samosir, Indonesië

Vandaag reden we een sightseeing tour over het eiland Samosir, het eiland van het volk Batak, een christelijke bevolkingsgroep van Indonesië. Onze gids Osman en zijn chauffeur met een moeilijke naam die ik telkens vergeet.... Oh ja rijden op de wegen op dit eiland is een ware uitdaging. Aan weg renovatie is nog niet gedacht of het geld is er niet. Dat laatste denk ik. De huizen van de Bataks zijn bijzonder. Het huis staat op palen, met een ruime kamer waarin de hele familie woont. Het dak lijkt op een bootje nu bekleed met golfplaten, vroeger bedekt met palmbladeren. De Bataks staan bekend om hun kannibalisme, dat gelukkig voor ons niet meer bestaat. Opvallend zijn de graven waarin de Bataks hun geliefden begraven. De graven lijken huizen vaak nog mooier dan waarin de levenden wonen. Hoe groter en meer versierd hoe rijker de familie.

Na een heerlijke lunch met uitzicht over het Tobameer genoten we van de enige echte Loewak koffie. Deze koffie maakt men alleen op Sumatra van de uitgescheten bonen door de Chevet (een buideldier). Lekkkeerrrrrrr

Ook een bezoek aan het huis van onze gids was een hele eer. Het huisje staat op een betonnen vloer met houten muren en golfplaten dak.....Hij hoopt eens geld te hebben om iets moois zelf te bouwen

Foto's kan ik nog niet uploaden, de wifi is hier echt beroerd.

Dat was em weer..... Groetjes van Joost en Hester

1. Rosita:
    25 september 2016
    Mooi om dit te kunnen en mogen lezen. Dank jullie wel voor het delen hiervan.
    Liefs
    Rosita